Шта чини сапун провидним?

Када сам започињала ову авантуру са сапунима, једна од главних жеља била ми је да направим место где људи могу да сазнају нешто ново и корисно о сапунима, да поставе питање и добију одговор. Сваки занат/професија је једно бескрајно путаовње у откривање нових сазнања, стицање нових вештина и усавршавању старих и смишљању нових техника. Знање самим тим доживљавам као нешто што је динамично и није само себи циљ, те је потпуно бескорисно уколико га не поделите са другима. Овај блог сам првенствено замислила као платформу за размену и стицање нових знања, те ме радује да су моји текстови помогли људима да сазнају нешто ново.

Редовно добијам питања која су везана за сапуне, и посебно ме радује када су она специфична, јер показују да се људи заиста искрено интересују за процес рада, те да не чекају све одговоре на готово. Једно такво питање добила сам пре пар недеља од Зорана који ме је замолио да појасним мало детаљније природу провидних сапуна.

На самом почетку блоговања, написала сам један уводни текст на тему Како препознати природан сапун?. Ту можете прочитати основне информације о томе шта чини природан сапун а шта не. Генерално, постоје три различите методе прављења сапуна. 
Сапун који најчешће колоквијално називамо глицерински, веома често по хемијском саставу није уопште сапун. Први показатељ је само паковање. Уколико на паковању не пише јасно да је у питању сапун, знајте да имате посла са вештачким детерџентом. Овакви производи нјчешће имају назив beauty bar или нешто томе слично. Дакле, сви ти грозоморни и по кожу на дуже стазе штетни производи типа Dove, Nivea, Palmolive заправо нису сапуни уопште. Они имају способност да чисте, и са подједнаком ефикасношћу их можете употребити да оперете судове, WC шољу или хаубу вашег аутомобила. Сада разлислите да ли је то врста производа којем вољно желите да изложите кожу, највећи орган вашег тела? Овакви beauty производи су разлог зашто прави сапуни данас имају генерално лошу репутацију код шире публике.

Како се у ову причу уклапају прави а опет прозирни сапуни?

Као што већ знамо, сваки природан сапун јесте комбинација масноће, каустичне соде и течности. За добијање од ових састојака, сапуна користимо два основна поступка, хладан и топли који ће произвести непрозиран сапун. Овакав непрозиран сапун састоји се од густо уплетених влакана која се формирају током процеса сапонификације и дугог сушења. Непрозиран сапун може се направити прозирним када се под одређеним условим у смешу додају полиоли. У овом процесу нема маргине за грешку и сви састојци морају бити до у грам избалансирани. Стога овај сапун не може имати онај пожељни вишак масноће (суперфат) који је веома благотворан уа кожу. Полиоли су шећерни алкохоли и у њих се убрајају сахароза и глицерин.
Када кажемо алкохол, ми пре свега мислимо на етанол који налазимо у алкохолним пићима. Међутим, алкохол је пре свега хемијски термин те се у индустрији често користе и друге врсте. Етанол је веома запаљив и стога приступање експериментисању у кухињи није препоручљиво. У индустријским условима, алкохол се путем цеви или црева упумпава у сапунску смешу да би се услови сапонификације боље и безбедније контролисали. 

Како направити транспарентан сапун у домаћој радиности?

Нијансе МП сапунских база (фото извор)





































У принципу могуће је, али лично то нисам никада радила јер самтрам да су опасности далеко веће од изазова. Са друге стране, данас на тржишту постоје веома квалитетне већ припремљене базе по приступачним ценама. Овде је кључна реч квалитетне, јер постоје далеко већи број оних јефтинијих који пак садрже иританте као што је содијум лаурет сулфат. Базе које су данас доступне неретко су оплемењене козијим млеком, разним бутерима, соком алоје или медом, с тим што сви ови додаци утичу на боју сапуна те он не мора увек бити баш сасвим прозиран, већ може имати нијансу жуте или зелене. Ови сапуни су дакле прављени хладним поступком уз додатак алкохола и шећера, затим су изливени у модлу и продају се по килограму. Оно што је веома згодно за хобисте, јесте чињеница да их можете исећи и истопити, те се они називају melt & pour. На спрском нема неког одговарајућег термина, а ја сам их у јендом тексту назвала 'смути па проспи' мада то је није неко најсрећније решење, па ћу их убудуће називати 'МП'.
Како сам већ поменула горе, на први поглед није лако разликовати праву сапунску базу од оног грозног детерџента. Дакле, уколико се двоумите и сумњате у вашег добављача, прочитајте етикету.

Предности МП сапуна

  • нема потенцијално опасних супастанци у изради те вам не треба посебна заштитна опрема као што је то случај када радите са ХП и ВП (ХП - хладан процес; ВП - врућ процес) сапуном
  • лако се манипулише њиме, те је погодан за разне забавне дечије пројекте
  • могућности декорације су скоро неограничене
  • сапун је спреман за коришћење чим се охлади


Мане МП сапуна

  • нисте у могућности да сами одредите количину уља и бутера по вашем укусу
  • накнадни додаци уља утичу на чврстину и рок трајања сапуна
  • додатак органских материја може утицати на развијање буђи и бактерија
  • у неким климатски усовима долази до 'знојења' (капљице глицерина које се формирају на површини сапуна)
  • због испаравања глиеирна, спаун се временом скупља и смањује

Да ли ја користим ове МП базе?

Укратко - да. Некада је веома забавно екпериментисати поготово што увек јасно видите шта ррадите и уколико вам се нешто не допада, сапун увек можете претопити и направити нешто друго. Транспаренти сапун пружа и неке естетксе могућности које су незамисливе код хладног или топлог поступка. На пример, поред очигледне провидности, глитер и минералне боје изгледају заиста лепо и занимљиво. Мени лично МП као медијум није изазов по себи, али волим да понекад освежим дизајн мог сапуна са додатком делића транспарентног сапуна. Такође, направити 20 гр пробног сапуна када тестирам мирсна уља, далеко је једноставније него покушавати направити исту количину сапуна неким другим процесом. Предности МП сапуна су те што се лако манипулише њиме, те су погодни као забавни пројекти за децу. 

Даља едукација

Уколико сте заинтересовани да сазнате више о процесу прављења транспарентних сапуна, препоручујем вам да се прво добро упознате са профилима базних уља и хладним поступком добијања сапуна који је основ свега.
За неку даљу, детаљнију едукацију о прављењу транспарентних сапуна, препоручујем вам да набавите књигу Кајле Фјораванти.

2 коментара

  1. Sjajan post Ksenija! Učenju nikad kraja i mene baš iznenadi koliko izrada sapuna dotakne razne teme i dovede nas do informacija o kojima nismo ni znali da postoje. Nedavno sam baš rešila da napravim jednu turu providnog sapuna ali sam se na kraju predomislila jer sav taj trud za proizvod koji ne može imati superfat na koji sam navikla me je pokolebao... Ali i dalje je na mojoj "to do" listi jer je tako dekorativan kao dodatak CP sapunima.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala Goco, posebno mi je drago da ovaj kompliment dolazi od Vas. Nadam se da sam uspela malo da približim temu čitaocima, a da ih potpuno ne ugnjavim. Molim Vas da ako imate dodatnih komentara na temu, slobodno napišete ili ovde ili objavite kod Vas na blogu.

      Избриши